- می 11, 2014
- ارسال توسط: startechgroup
- دسته بندی: مطالب آموزشی
بدون دیدگاه

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k9eoiuqk’ admin_preview_bg=”]
تسمه تایم یا تسمه تایمینگ قسمتی از پیشرانه احتراق داخلی است که زمانبندی سوپاپهای پیشرانه را کنترل میکند. در بعضی از پیشرانهها، برای این کار بهجای تسمه از چرخدنده استفاده میشود. بسیاری از پیشرانههای پیشرفته خودروهای تولیدی از تسمه تایم برای همگامسازی میللنگ و میلبادامک استفاده میکنند. بعضی از پیشرانهها، بهویژه پیشرانههای مجهز به بادامک در طرحهای بلوک سیلندر، از چرخدنده برای رانش میلبادامک استفاده میکردند؛ اما این برای طراحیهای میلسوپاپرو (OHC) نادر بود.
استفاده از تسمه یا زنجیر تایمینگ بهجای سیستم محرک دندهای، به طراحان پیشرانه کمک میکند میلبادامک را دورتر از میللنگ قرار دهند و در پیشرانههای دارای چند میلبادامک، یک تسمه یا زنجیر تایمینگ امکان قرارگیری میلبادامک را در فاصله بیشتر فراهم میکند
محل قرار گیری تسمه تایم در خودرو های مختلف متفاوت است اما در بیشتر موارد در سر سیلندر خودرو جایگذاری می شود البته بسیار مواظب باشید قرار دادن تسمه تایم و نصب آن به همین سادگی ها نیست و اگر فقط چند دندانه جابجا آن را نصب کنید یا دندانه های تسمه تایم را به اشتباه قرار دهید عملکرد موتور شما دچار مشکل میشود و سوپاپ و پیستون به یکدیگر ضربه وارد می کنند
[/av_textblock]